Museology – the way to protection and raising of public awareness of cultural-historical heritage
Projekt Museology – the way to protection and raising of public awareness of cultural-historical heritage je projektem, který modeluje a směruje činnost Katedry UNESCO pro muzeologii a světové dědictví v období 30. 6. 2015 – 30. 6. 2019.
Projekt představuje koncepční směrování Katedry v souladu s nejnovějšími trendy a potřebami muzeologie a muzejní praxe. Formuje Katedru jako centrum odborné podpory muzejním a dalším kulturním institucím a orgánům veřejné správy v oblasti péče o kulturní dědictví a jeho osvěty směrem k široké veřejnosti. V návaznosti na Rezoluci č. 43 přijatou 37. zasedáním Generální konference UNESCO podporuje vědeckou roli muzeí důrazem na teoretické zázemí oboru muzeologie s přímým propojením do každodenní praxe v těchto oblastech – teorie muzeologie a historie muzeálního fenoménu, muzejní výstavnictví, muzejní pedagogika, muzeologická péče o archeologické dědictví. Jádrem projektu je vybudování vědecké a edukační základny zaměřené na transfer znalostí ve formě přednášek, seminářů, stáží, odborných publikací a dalších forem mentoringu.
Open Round Table of Museology
Mezioborové stáže z muzejní pedagogiky
Mezioborové studentské stáže z muzejní pedagogiky zaměřené na podporu spolupráce muzejních profesí na poli muzejní pedagogiky jsou již několik let evropsky unikátní pilotní aktivitou Katedry UNESCO pro muzeologii a světové dědictví. Jsou příspěvkem k řešení problematiky postavení a vnímání profese muzejního pedagoga a jeho spolupráce s dalšími muzejními profesemi
Koncepce stáží realizovaných ve spolupráci s Edukačním centrem Muzea města Brna nabízí přímé propojení studentů oborů nejčastěji zastoupených v muzejních institucích (dějiny umění, historie, archivnictví, archeologie, ale i muzeologie, estetika, pedagogika aj.) a jejich aktivní seznámení s prací muzejního pedagoga. Primárním cílem je studenty, jako možné budoucí odborné pracovníky muzejních a obecně kulturních institucí, připravit na partnerskou spolupráci s muzejním pedagogem. Druhotným a neméně důležitým cílem je vybavit tyto studenty, jako možné budoucí pracovníky na pozici práce s veřejností, základními zkušenostmi s muzejněpedagogickou praxí.